نشتیفان زادگاه آل مظفر

ساخت وبلاگ

 

 
روزی، در مجلس ختمی، مرد متین و موقری که در کنارم نشسته بود و قطره اشکی هم در چشم داشت، آهسته به من گفتآیا آن مرحوم را از نزدیک می شناختید؟
 
گفتمخیر قربان! خویشِ دور بنده بوده و به اصرار خانواده آمده ام، تا متقابلا، در روز ختم من، خویشان خویش، به اصرار خانواده بیایند.
.
حرفم را نشنید، چرا که می خواست حرفش را بزند. پس گفت: بله... خدا رحمتش کند! چه خوب آمد و چه خوب رفت. آزارش به یک مورچه هم نرسید. زخمی هم به هیچکس نزد. حرف تندی هم به هیچکس نگفت. اسباب رنجش خاطر هیچکس را فراهم نیاورد. هیچکس از او هیچ گله و شکایتی نداشت. دوست و دشمن از او راضی بودند و به او احترام می گذاشتند... حقیقتا چه خوب آمد و چه خوب رفت...
 
گفتماین، به راستی که بیشرمانه زیستن است و بیشرمانه مردن.
نشتیفان زادگاه آل مظفر...
ما را در سایت نشتیفان زادگاه آل مظفر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیرمحمد خوشنوا amen بازدید : 513 تاريخ : 29 / 7 / 1391 ساعت: 1:28

 

خبرگزاری فارس: تعامل خبرگزاری فارس با مسئولان قابل ‌تحسین است

حضور نماینده  ی محترم جناب دکتر محمود نگهبان به همراه فرماندار و تمامی روسای ادارات شهرستان در جمع مردم شهر نشتیفان و پاسخگویی و چاره جویی برای حل مشکلات پیش رو در چهارشنبه مورخه 91/7/21شروع مناسبی برای خدمت صادقانه ی دکتر نگهبان بود .

نشتیفان زادگاه آل مظفر...
ما را در سایت نشتیفان زادگاه آل مظفر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیرمحمد خوشنوا amen بازدید : 562 تاريخ : 28 / 7 / 1391 ساعت: 1:37

 آسبادهای نشتیفان در انتظار ثبت جهانی

 
 
جام جم آنلاين: مقدمات ثبت جهاني آسياب هاي بادي شهرنشتيفان در خواف فراهم شد.

 

به گزارش واحد مرکزي خبر ، مجموعه آسياب هاي بادي نشتيفان در خواف، که در گويش محلي به آنها آس باد گفته مي شود، از بزرگترين مجموعه هاي خشت، گل و چوب بازمانده از دوره صفويه هستند و چرخش اين آس باد ها تنها به وزش باد قوي، مداوم و شبانه روزي 120 روزه سيستان بستگي دارد که در مناطق مختلف خراسان، به ويژه از خواف تا نهبندان مي وزد و با حرکت دادن پره هاي چوبي اين آس بادها، باعث انتقال نيرو به سنگ و آرد شدن گندم ها مي شود.

مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان رضوي گفت: مقدمات ثبت اين آس بادها در فهرست آثار جهاني، شامل مقاوم سازي و مرمت بخش هاي آسيب ديده اين آس بادها و ساير اقدامات حفاظتي از اين آثار انجام و با نهادهاي مسئول نيز در اين باره نامه نگاري شده است.

محسن لشگري با اشاره به رونق گذشته آس بادها به علت وجود بادهايي با سرعت زياد در منطقه گفت: در حال حاضر هم صداي چرخ برخي از آس بادها به گوش مي رسد که مستند نگاري و احيا دوباره آن ها مي تواند باعث جذب گردشگران داخلي و خارجي شود.

لشگري، نمايش هنر اصيل ايراني در مهار و استفاده بهينه از باد را به عنوان توانمندي کم نظير ايرانيان، از علل شايستگي آس بادها براي ثبت در فهرست آثار جهاني توصيف کرد.

او افزود: علاوه بر حدود 40 آس باد موجود در منطقه نشتيفان، در مناطقي از قبيل سنگان، برآباد، خرگرد نيز آس بادهايي وجود دارد.


نشتیفان زادگاه آل مظفر...
ما را در سایت نشتیفان زادگاه آل مظفر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیرمحمد خوشنوا amen بازدید : 545 تاريخ : 28 / 7 / 1391 ساعت: 1:03

 بنا به روایت منابع موثق تاریخی ، آل مظفر یعنی فرزندان امیر مبارزالدین محمدبن مظفر از نسل شخصی هستند ازمردم نشتیفان به نام غیاث الدین حاجی که درزمان استیلای لشکریان مغول برخراسان از موطن خود هجرت نموده به یزد رفت ودر آن شهر مقیم شده است .(1)غیاث الدین حاجی که اصالتا نشتیفانی بود وهم اکنون قبور اجدادش درمحل مشهور است ودارای سنگ نوشته های بزرگی است که بنا بر اظهارات معتمدین محل تعدادی از این سنگ ها دردهه ی 1340شمسی توسط افرادی ناشناس ازجا کنده شده وبه مقصد نامعلومی برده شده وتعدادی هم که باقی مانده به دلیل فرسودگی سطح نوشته ها ، امکان قرائت آن ها وجود ندارد ، وی دارای سه پسر به نام های ابوبکر ، محمدومنصور بود، ابوبکر ومحمد درخدمت اتابک علاء الدین بن قطب الدین محمود شاه ، اتابک یزد قرار گرفتند واتابک درسال655هجری موقعی که هولاکو عازم تسخیر بغدادبود ابوبکر ومحمد رابا300سوار به اردوی هولاکو روانه داشت وایشان در فتح بغداد شرکت جستند .ابوبکر به همراهی قشون مغول به سرحدات شام ومصر مامور ودر بین راه درجنگ باعراب بادیه به قتل رسید ومحمد به یزد مراجعت نموده وتاموقع مرگ دردستگاه اتابک بود .از این دوپسر غیاث الدین حاجی نشتیفانی، فرزندی نماند اما پسر سوم او منصور دریزد پیش پدر بود وصاحب سه فرزند به نام های محمد، علی ومظفر شد . علی بن منصور که درگمنامی مردپسری نداشت ولی محمد ومظفر صاحب فرزندانی شدند که جمیع ملوک آل مظفر ازنسل این دوبرادرند .مظفر برادر کوچکتر صاحب یک فرزند پسر ودودختر شد که اولین امیر مظفری همین تک پسر یعنی امیر مبارزالدین محمد شد.

امیر مبارزالدین محمد 40سال دریزد وکرمان وعراق وفارس حکومت کرد واساس حکومت آل مظفر را پایه ریزی نمود اومردی دین دار ، مقدس ومتعصب بود درسال 752ه ازگناهان خود استغفار کرده وبه تلاوت قرآن وعبادت وطاعت مشغول شد وبه امر به معروف ونهی ازمنکر پرداخت ودراین راه نیز به سختی می کوشید .حهت نعهد حال سادات وعلمای دین درشیراز دارالسیاده ودر کرمان مسجد بنا نمود .او بسیار تند خو ودرشت گو بود وغالبا به دست خود مردم راسیاست می کرد ودرجلوگیری از منهیات سخت گیری را ازحد می برد به همین جهت مردم باذوق وبذله گوی شیراز از اوچندان به خوشی نام نمی بردند واو را پادشاه محتسب میخواندند.پس از امیر مبارزالدین فرزندان ونوادگانش تاسی سال دیگر این حکومت را ادامه دادند وسرانجام این حکونت پس از72سال درسال796ه ق توسط سپاهیان تیمور به وضع فجیعی سقوط کرد.

لازم به ذکر است سلاطین ال مظفر اهل سنت داشته اند .انان درسکه هایی که ضرب می نموده ا ند نام خلفای راشدین را نقش می کردند.(2)یکی ازشعرای آن عهد درباب برافتادن آل مظفر می گوید:

به عبرت نظر کن به آل مظفر                           شهانی که گوی ازسلاطین ربودند

که درهفتصد وپنج وتسعین زهجرت                    دهم شب زماه رجب چون غنودند

چوخرما بنان درزمان ها برستند                        چوتره به اندک زمانی درودند

برگرفته از کتاب :اسبادهای نشتیفان 

(1)حفظ ابرو، همان ماخذ، ص197وسمرقندی همان ماخذ ص157

(2)ستوده، حسین قلی، تاریخ آل مظفر ، جلد دوم، انتشارات دانشگاه تهران ، 1347، ص268

 

نشتیفان زادگاه آل مظفر...
ما را در سایت نشتیفان زادگاه آل مظفر دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شیرمحمد خوشنوا amen بازدید : 2144 تاريخ : 28 / 7 / 1391 ساعت: 1:40